Ik Ben Drents Ondernemer

Het programma ‘Ik ben Drents ondernemer (IBDO)’ ondersteunt en stimuleert ondernemers tijdens iedere fase van het ondernemerschap. Het bijbehorende platform biedt kennis, informatie en ondersteuning voor allerlei groei- en innovatievraagstukken. Dat doet ze in de vorm van bijeenkomsten, webinars, workshops, telefonische ondersteuning en vouchers.

Ben je Drents ondernemer en wil je groeien? Of wil je starten? Exporteren? Een andere markt aanboren? Goed opgeleid personeel aantrekken? Heb je financiële middelen nodig? Dan kan je de adviseurs van IBDO inschakelen.

Aanleiding

Het probleem is dat Drentse ondernemers, de doelgroep van IBDO het platform nu niet voldoende weten te vinden. Zonde, want het is een zeer waardevol initiatief voor de Drentse ondernemers én een stimulans voor de Drentse economie. Door een groot aantal betrokken mensen vanuit allerlei betrokken organisaties ontstond er een wildgroei aan doelgroepen. Focus is een must. Ook de naam ‘IBDO’ zet niet aan tot actie en er mist een duidelijke positionering. Daar gingen wij mee aan de slag.

Positionering en communicatieconcept

We organiseerden een strategisch traject met het kernteam van IBDO. Dit kernteam vertegenwoordigde alle betrokken partijen voor deze opdracht.

IBDO is meer dan een ambassadeurscampagne. Het huidige logo wekte onbewust de indruk dat IBDO een stempel is. Een eindstation. Maar het programma is veel meer dan dat. Het staat in het teken van Drentse ondernemers. Daarom hebben we de focus in het logo verlegd naar Drents ondernemer in plaats van ik ben. 

Met deze propositie ontstaat de mogelijkheid om gelaagdheid aan te brengen in de communicatie. Zo laten we zien wat IBDO te bieden heeft voor verschillende doelgroepen. ‘Drenthe is er voor …’

Deze positionering ondersteunt het idee achter het vernieuwde logo: IBDO van een ambassadeurscampagne, naar een campagne voor én door ondernemers. Sterke branding, een heldere profilering en vooral een duidelijke call-to-action moeten ervoor zorgen dat de volledigheid en toegevoegde waarde van het programma duidelijk wordt bij de doelgroep. Zo wordt de stap om contact op te nemen met een van de adviseurs zo klein mogelijk gemaakt.

Merkverhaal

Drenthe is er voor ondernemers. Ondernemers die willen innoveren, exporteren, verduurzamen of groeien in welke vorm dan ook. Het maakt niet uit wat je vraag is of in welke fase je onderneming zit. Starter, doorgewinterde ondernemer of iemand daar tussenin? Onze adviseurs zoeken mee naar oplossingen voor jouw vraagstukken.

Het MKB is belangrijk voor de Drentse economie en ook jij maakt daar deel van uit. De economie moeten we blijven stimuleren en voor de groei van werkgelegenheid helpen we je een stap vooruit. Dat doen we in de vorm van kennissessies, webinars, workshops, telefonische ondersteuning en vouchers. Wie wij zijn? Wij zijn Ik Ben Drents Ondernemer. Een initiatief van de provincie Drenthe in samenwerking met onder meer de NOM, het MKB fonds en de Drentse gemeenten, voor Drentse ondernemers met ambitie. Drenthe is er voor jou.

Samenwerking

Deze opdracht hebben we samen met Newz Marketing &Media uitgevoerd. We bundelen onze krachten, daarmee kunnen we nóg beter helpen. Onderdeel van ons werk was het maken van een uitvoeringsplan voor de activatie. Met dit plan wordt IBDO op de juiste manier bij de doelgroep onder de aandacht gebracht. We dragen het stokje over aan Newz Marketing & Media voor de uitvoering van dit project.