Strategie | Branding | Contentplanning | Realisatie

Beter benutten Kampen Zwolle

Zwolle Kampen is een bereikbare en gastvrije regio. En dat willen ze graag zo houden.

Drukke wegen, volle treinen of bussen en te weinig parkeerplaatsen kunnen zorgen voor oponthoud en frustratie. Voor zowel inwoners als bezoekers. Dit kan anders. De organisatie ‘Beter Benutten Zwolle Kampen’ promoot reisalternatieven; zoals vaker het OV of de fiets pakken, of bijvoorbeeld vaker thuiswerken.

Vraag

Ontwikkel een krachtige boodschap waarmee de inwoners van Zwolle en Kampen worden verleid tot het pakken van de fiets. De groep die moet worden aangesproken is de autorijdende forens, die ontvankelijk is voor de boodschap maar momenteel nog niet fietst.

Analyse

Wanneer er niets verandert, slibt Zwolle dicht met auto’s. Het kan echter ook zijn dat dit probleem zich vanzelf oplost, omdat automobilisten in dat geval eerder geneigd kunnen zijn de fiets te gaan gebruiken. Het is een vraagstuk dat niet bij de individuele automobilist neergelegd kan worden, temeer omdat er voor de automobilist veel argumenten zijn om niet te gaan fietsen. Slecht weer, harde wind of kinderen die naar school gebracht moeten worden. Het ene argument is meer legitiem dan de andere. Daar staat tegenover dat fietsen bijdraagt aan een betere gezondheid. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat fietsen goed en gezond is. Dit is geen nieuws, iedere Nederlander weet dit. Bovendien is Zwolle in 2014 door de Fietsersbond uitgeroepen tot beste fietsstad van Nederland. Er ligt een prima fietsnetwerk met veel gescheiden rijbanen.

Oplossing

Naast het feit dat fietsen gezond is, hebben we geen nieuwe argumenten gevonden waarmee de fiets als vervangend vervoersmiddel voor de auto wordt gepakt. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een boodschap die net per se nieuw is, maar wel een onderscheidend vermogen heeft: ‘Fietsen werkt’. Fietsen is namelijk werken aan oplossingen voor problemen. Van examenstress tot love-handles en van niet vitaal zijn tot milieuvervuiling. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er, door regelmatig fietsen, een gezondheidsverbetering optreedt. Deze bewijsvoering is de basis van het verhaal. Door te fietsen verbetert je gezondheid én zorg je voor minder uitstoot, minder parkeerproblemen, minder lawaai en minder overlast. Een betere wereld begint bij jezelf. ‘Fietsen werkt’ trekt de aandacht en is herkenbaar, vanaf hier wordt de doelgroep het verhaal ingetrokken. Het verhaal is in verschillende lagen opgebouwd en het splitst zich vanaf het begin op. Er is een verhaal voor mensen die al fietsen en die zich herkennen in Fietsen Werkt!. Zij voelen zich bevestigd in hun gedrag, waarbij herkenning uiteindelijk overgaat in erkenning. Daarnaast is er een verhaal voor de groep mensen die nog niet fietst. Zij zien de uitingen van de campagne en worden uitgenodigd om zich te verdiepen in het onderwerp. Op de website van de campagne vinden ze eerlijke verhalen over de voordelen en kansen van het fietsen.

Resultaat

Een campagne die de forens aanspreekt. Opgebouwd in verschillende fases. Van zichtbaarheid, naar bereik en uiteindelijk activatie. Een boodschap die in de regio Zwolle Kampen niet onopgemerkt is gebleven. Een eerlijk verhaal dat veel mensen heeft aangesproken. Dat heeft geresulteerd in interactie op social media, aandacht in de regionale media en verschillende promintenten die over de campagne hebben gesproken. Ook op politiek niveau slaat de campagne goed aan. ‘Fietsen Werkt’ krijgt een vervolg, nu niet meer alleen in de regio Zwolle Kampen maar in heel Overijssel. Want wat je excuus ook is, de oplossing is fietsen. fietsenwerkt.nl