Rebound

Open LinkedIn. De meningen gaan alle kanten op. Verbroedering en empathie. Samen zetten we de schouders eronder. Een oproep die vanuit de regering kracht wordt bij gezet. Als positiviteit besmettelijk is, komen we wel door deze moeilijke tijd.

Maar als ondernemer heb je naast LinkedIn ook nog gesproken met je accountant, bank en adviseurs. Kosten tot een minimum terugbrengen en betalingen uitstellen. De kans is groot dat het advies deze richting is op gegaan. Terecht? Werkelijk geen idee. Maar het acuut stoppen van de economie mag niet leiden tot het stoppen met het nadenken over je bedrijf en het maken van plannen. Hoe onzeker ook.

Want na deze moeilijke tijd zal de economie weer op gang komen. Op welke termijn en met welke snelheid is onmogelijk te voorzien. Maar na deze periode is er een andere markt. Andere marktposities en de prioriteiten van de consumenten zijn al aan het verschuiven. Wat kun je dan nu doen?

Reclame doet kopen. Tenminste dat is vaak het doel. Heel lastig op dit moment. Gebrekkige voorraad of mensen die hun huis nog amper uitkomen. Nog los van de publieke opinie. Kan ik doorgaan als de wereld een noodstop maakt? Op die momenten is het van belang dat marketing meer is dan nu het product verkopen. Marketing is zorgen dat je niet vergeten wordt. En op het moment dat je concurrentie stil ligt kun je sneller dan ooit je voorsprong pakken en je positie claimen.

Moet je er dan een bak geld tegenaan gooien? Geld dat momenteel niet bepaald tegen de plinten op klotst? Nee zeker niet. Maar het vraagt wel creativiteit. En nu er ruimte en tijd is dan daag ik iedereen uit om na te denken wat jouw organisatie onderscheidt. Juist in deze tijd: wat maakt jouw organisatie zo relevant dat je door kunt?

Het is het consumentenvertrouwen dat de economie er weer bovenop moet brengen. Meer dan welke steun van de overheid dan ook. De maatregelen vanuit de overheid zijn dan ook gericht op het creëren van rust en vertrouwen. Maar daar zit ook een stuk van de onzekerheid van de ondernemers. Vertrouwen is niet iets dat je kunt claimen. Het is iets dat je moet verdienen. Dat geldt in dit geval voor de overheid maar voor jouw organisatie is het niet anders. Het gaat niet primair om het product dat je verkoopt. En ook niet je kennis. Wat ga jij oplossen voor je doelgroepen, wat maakt jouw bedrijf relevant en wat is de samenvatting van je organisatie in één woord?

Misschien helpt het om je gedachten te verzetten. En de eerste stap te maken naar het claimen van jouw marktpositie na het Corona tijdperk. Als je wilt dat jouw merk nu en straks niet vergeten wordt, is het van groot belang dat je juist nu zelf over je merk blijft nadenken. Op het moment dat de mening van je publiek alle kanten op schiet en het verschuiven van prioriteiten sneller gaat dan ooit, is het belangrijk dat je onder de aandacht blijft.