Logo 1609bold
Nieuws
3 september 2020

Campagne maken of een potje staken?

Het is tijd voor een raadseltje. Wat hebben medische beroepen, technische beroepen én het onderwijs met elkaar gemeen? Denk maar even na, neem je tijd… Het juiste antwoord: Uitzendbureau Randstad heeft in deze drie sectoren het meeste moeite met het vinden van geschikte kandidaten. Van deze drie is het onderwijs de laatste tijd veel in het nieuws, maar met een iets anders ingestoken boodschap.

“Ook basisschooldirecteuren willen meer salaris, en gaan actie voeren”. Dus als de vakantie er straks weer opzit, is het tijd voor een lekker potje actievoeren. Na even Googlen kwam ik op de website van EénVandaag de volgende quote tegen: “Iedereen gaat mee om te laten zien dat er echt iets moet veranderen. Ook binnen onze school voel je dat er een groot probleem is. Zo heb ik dit schooljaar al twee keer een klas één dag vrij moeten geven, simpelweg omdat er geen docent beschikbaar was. Dat was in de afgelopen elf jaar slechts twee keer voorgekomen.” Conclusie: we hebben meer mensen nodig.

De discussie of het punt terecht is laten we even achterwege. Dit blijft eeuwig #teamhelponsnou tegen #teamzeurnietzo en daar gaan we niet uitkomen. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat leraren een goed punt te pakken hebben. Het is natuurlijk zeker niet leuk als je niet gehoord wordt en als er niet naar je geluisterd wordt. Maar is staken dan het beste middel? Wat doet dat voor je imago? En hoe zit dat met je arbeidscommunicatie? Niet de ideale manier om nieuwe en goede mensen in de sector aan te trekken, is het wel?

Wij bij 1609bold krijgen regelmatig een vraag over arbeidscommunicatie. Logisch met de aantrekkende economie. Goede mensen zijn schaars en wil je die veroveren, dan moet je toch echt aan je doelgroep laten zien dat wat in huis hebt. intermediair.nl publiceerde de lijst met 50 favoriete werkgevers van 2017. De top drie? Bedrijven met een grote naamsbekendheid, namelijk Philips, Shell en Rabobank.

Heb je personeel nodig, start dan tijdig met goede communicatie gericht op je imago. Als Shell dan het voorbeeld is, is in dat licht het besluit van de van de vakbonden om te gaan staken nog niet zo gek. Waarschijnlijk vanuit het idee ‘there is no such thing as bad publicity’, want zo positief is Shell de afgelopen maanden ook niet in het nieuws geweest. Maar zo werkt het niet helemaal. Want nu komt het punt dat iemand na het afronden van zijn of haar middelbare school een keuze moet gaan maken. De kans dat er dan een goed en positief beeld over het onderwijs is, is minimaal. Stress? Hoog. Salaris? Ruk. Dus de Pabo? Nee hoor, bedankt, ik zoek wel iets anders.

Maar de arbeidsvoorwaarde die het onderwijs als geen ander te bieden heeft, is stabiliteit. Ongeacht economisch hoogtij of recessie is er een stabiele basis en een baangarantie met vast salaris. Er is nog altijd een flinke groep Nederlanders die zoekt naar de stabiliteit. Ja, óók onder de millennials. Dat bleek wel uit de aangespannen rechtszaak tegen Deliveroo vorige week.

Dus had het advies van de vakbond niet een andere arbeidsmarktcommunicatie strategie moeten zijn in plaats van staken? Op deze manier maak je het onderwijs aantrekkelijker, en vergroot je de kweekvijver van goede leerkrachten. Hadden de leerkrachten maar een sterk reclame bureau ingeschakeld, in plaats van de bekende weg naar de vakbond. Een hele grote kans dat een goede reclamecampagne voor een duurzamere oplossing zorgt dan een staking. Probeer het eens! 

Bas Eefting
Door Bas Eefting
Sign me up!

Als eerste op de hoogte zijn van alles wat we doen en toegang krijgen tot exclusieve content? Laat dan je mailadres achter en wij zorgen voor een stukje meerwaarde in jouw mailbox!