Logo 1609bold
Nieuws
18 juni 2021

Hoe de oranjegekte voor jou kan werken

Dat de Nederlandse voetbalmannen voor het eerst in zeven jaar in actie komen op het EK zorgt al voor een hoopvolle stemming. Zelfs nadat Oranje schitterde in afwezigheid tijdens het laatste WK-toernooi. Want na een streng gereguleerd coronajaar snakt iedereen naar een feestje. Dat de Oranje attributen als warme broodjes over de toonbank vliegen, is dus niet zo gek. Al je medewerkers in oranje kleding en korting op oranje artikelen dan maar? Nee, zeggen wij. Om goed in te spelen op een seizoenspiek, moet je jouw boodschap aanpassen aan de context.

Maak het niet te ingewikkeld

Inhaken op het enthousiasme kan goed werken, mits je een paar basisprincipes in je achterhoofd houdt. Maak je actie niet te ingewikkeld, zorg dat je je belofte kunt nakomen en communiceer je actie tijdig. En bedenk dat er voor de doelgroep ook echt een voordeel in moet zitten. Met een link naar je Facebookpagina en bericht ‘dan verloten we een prijsje’ kom je er echt niet meer. En onthoud: gratis is goed. Nederlanders staan niet voor niets bekend om hun ‘kijken, kijken, niet kopen’-houding.

Een bakker die ineens t-shirts gaat verkopen, kan scheve gezichten opleveren (mits je ze gratis weggeeft bij verkoop van je eigen producten). Bedenk goed wie jouw doelgroep is en hoe je voor hen kunt inspelen op de oranjekoorts. Dat kan door simpelweg wat kleurstof toe te voegen aan je product (oranje hagelslag, oranje tompoucen, oranje cappuccino). Of misschien is jouw bedrijf wel de ideale locatie om juist te ontsnappen aan de gekte. Haal inspiratie uit jouw klanten en jullie gedeelde interesses, dan voel je vaak zelf wel aan of het een goede actie is voor jou.

Oranjegekte bij supermarkten en biermerken

Supermarkten en biermerken voeren traditioneel de oranjekoorts aan. Denk aan de Fluoranje campagne van de Lidl, de juichcape van de Jumbo en Snollebollekes en de Hollandicons van de Appie. Of het Geluksbroekje van Bavaria en het Holland Heineken Hemd (voor de oranjezomer). Aan supportersspullen geven consumenten gezamenlijk ruim 45 miljoen euro uit. Niet zo gek dus dat de meeste supermarkten en biermerken hun EK-actie linken aan oranje textiel. Bovendien profiteren supermarkten dit jaar extra omdat we EK veelal thuis zullen bekijken. Maar dat betekent niet dat er alleen een kans is weggelegd voor supermarkten en biermerken: elk merk heeft de kans er slim op in te spelen. Ook als je een zakelijke dienstverlener bent.

Laten we een pooltje maken

Klantenbinding kun je ook op andere manieren realiseren, bijvoorbeeld door een EK-pool. Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) speelt deze zomer mee in één of meerdere voetbalpools, al dan niet in een daarvoor bestemde app. Heb je bijvoorbeeld een product dat past in de sfeer en setting van deze doelgroep, dan kun je een EK-poule gebruiken als adverteerplatform. Daar zit ook een kans om jouw doelgroep te bereiken.

Oranje boven? Jouw boodschap boven

Weet jij al wat je actie gaat zijn? Schreeuw het dan van de daken! Online door (gesponsorde) posts op verschillende social mediakanalen en offline door posters en aankleding in je winkel. Het EK voetbal biedt veel kansen, zorg dat je deze benut. Want zoals Johan Cruyff al zei: ‘Je moet schieten, anders kun je niet scoren’.

En mocht je er niet uit komen, dan weet je waar je terecht kunt. 😉

Bas Eefting
Door Bas Eefting
Lorem ipsum dolor sit amet
Sign me up!

Als eerste op de hoogte zijn van alles wat we doen en toegang krijgen tot exclusieve content? Laat dan je mailadres achter en wij zorgen voor een stukje meerwaarde in jouw mailbox!