Een logo

Ik zeg altijd: een logo is als een moeder… Dat klinkt misschien raar, maar als de basis van je merk eenmaal staat is het logo het begin. Zonder logo, geen start, laat staan een goede start. Jouw logo zorgt voor herkenning. Ga je daar niet zorgvuldig mee om? Dan is dat een gemiste kans.

Als potentiële klanten voor het eerst kennismaken met jouw bedrijf, zien ze vaak als eerste het logo. Denk aan de website, advertenties en andere reclame-uitingen. Ze krijgen meteen een eerste indruk en die is ontzettend belangrijk, want een eerste indruk verander je niet. Maar wat is dan een goed logo?

Een logo bestaat vaak uit een beeldmerk en een woordmerk. Een goed logo bestaat uit beide. Een beeldmerk is een icoon of een vorm die staat symbool voor je bedrijf. Deze kan je bijvoorbeeld gebruiken als profielafbeelding op social media of als label op sponsorkleding. Een woordmerk bestaat uit letters. Neem als voorbeeld het logo van 1609bold: De ‘b’ met het kleine rondje is ons beeldmerk, 1609bold is het woordmerk. Samen maakt dit ons logo.

Hoe krachtiger een merk wordt, hoe meer het woordmerk kan worden weggelaten en het beeldmerk naar voren kan. Je bent écht goed herkenbaar, als alleen het beeldmerk genoeg is. Het beste voorbeeld hiervan is Nike, een van de meest herkenbare logo’s ter wereld. Je kent ongetwijfeld de ‘swoosh’ van Nike. Zonder dat het woord ‘Nike’ wordt gebruikt weet de hele wereld dat Nike wordt afgebeeld met dit beeldmerk.

 

Als je een logo laat ontwikkelen is de uitwerking belangrijk en je moet over veel factoren nadenken. Denk aan het gebruik van kleuren op verschillende ondergronden. Een logo met schaduw kan je bijvoorbeeld niet op kleding laten drukken. En je kan hier en daar spelen met kleur of diapositief (zwart of wit, of wit op zwart) maar de vorm moet hetzelfde blijven om de herkenbaarheid te behouden. Daar hoef jij niet over na te denken, een reclamebureau kan je daarbij helpen.

Een goed logo alleen zorgt natuurlijk niet direct voor een rinkelende kassa, maar versterkt je merk. En een sterk merk is de basis van een rinkelende kassa. Het geeft klanten direct een indruk van je bedrijf en zorgt voor naamsbekendheid en herkenbaarheid. En de kracht van jouw merk is herkenning. Dus zorg voor die goede basis, want dat is waar alles begint.

Kan ik je helpen? Laat het me weten!
Bastiaan Hollander