Een nieuwe route
De sollicitatieprocedure zoals we die kennen, lijkt wel in beton gegoten. Een vaste route die je bewandelt om te zoeken naar de perfecte kandidaat die aansluit bij de vacature. Met de krapte op de arbeidsmarkt in gedachten, zijn we een nieuwe route gaan uitstippelen voor het vinden van een copywriter. We wilden af van keuringen op basis van een brief, cv en kort gesprek en het was belangrijk dat de nieuwe aanpak aansluit bij 1609bold.
Voordat je een nieuwe route kunt bewandelen, moet er een pad zijn. We gingen op verkenning en zochten naar een wijze waarmee we echt in gesprek konden raken met sollicitanten, zonder alleen een lijstje af te vinken om zo (op papier) de beste kandidaat te vinden. In de praktijk blijkt immers dat een goede cv niet altijd garantie geeft voor een passende match.
De wijze waarop we de sollicitatieprocedure hebben ingevuld ligt misschien niet direct voor de hand en is toch heel effectief gebleken. Met het televisieprogramma First Dates in ons achterhoofd, organiseerden we een speeddate. In plaats van het schrijven van een sollicitatiebrief, konden sollicitanten zich aanmelden voor de speeddate. Het idee was dat we zo min mogelijk informatie zouden hebben vooraf, zodat we blanco aan de gesprekken konden beginnen. In principe net zoals bij een blind date.
Op 20 augustus kwamen de kandidaten in groepjes van 4 naar 1609bold. Verspreid over het kantoor zaten verschillende collega’s en elke deelnemer werd naar een plek gewezen. Zodra de bel rinkelde, kregen ze 5 minuten de tijd voor een gesprek. Kort en toch perfect om een eerste indruk te krijgen. Het voordeel voor de kandidaten was daarbij dat ze meerdere malen een eerste indruk konden achterlaten. Op deze manier kregen we in een korte tijd, afzonderlijk van elkaar, een beeld van de kandidaten. Na de gesprekken, bespraken we onderling onze ervaringen en indrukken.
We kwamen uit bij drie kandidaten die geschikt leken voor de job. Tijd voor de volgende stap, waarbij de drie kandidaten een opdracht kregen die ze naar eigen inzicht moesten invullen. Ze kregen daarvoor een week de tijd, waarna de teksten door het team beoordeeld werden. Aan de hand van de teksten, werd er gekozen voor een kandidaat die tijdens de speeddate en met zijn opdracht onze aandacht had getrokken, op een wijze die past in het plaatje van 1609bold.
Door te kiezen voor een andere insteek, kunnen we verschillende conclusies trekken. We hebben, voor nu, een aanpak gevonden die aansluit bij waar we voor staan als bedrijf. Resultaten zijn goede en inhoudelijke gesprekken, zonder mensen te beoordelen aan de hand van een vooraf gevormd beeld. Voor kandidaten is het een prettige aanpak gebleken, omdat ze meerdere malen een eerste indruk konden geven. Uiteindelijk hebben we hierdoor een goede kandidaat gevonden, die sinds enkele weken onderdeel is van ons team.