Do or Die

‘Visit Rwanda’, aldus Arsenal. Rwanda is de nieuwe shirtsponsor van de steenrijke voetclub. De miljoenendeal houdt de gemoederen aardig bezig. Een ijzersterke campagne? Of een pijnlijke zet die letterlijk levens kost? 

Campagne voeren is belangrijk. Nu denk jij waarschijnlijk: ‘ja.. dat lijkt mij een vrij logische uitspraak van een reclamebureau.’ En dat klopt ook, want het is inderdaad ons ding. Misschien is dat juist de reden dat we je willen meenemen in wat campagnes en sponsoring teweeg kunnen brengen. 

We beginnen bij het CDA. Het CDA had in 2017 een verkiezingsbudget van anderhalf miljoen euro. Hadden ze die anderhalf miljoen niet beter in de staatskas kunnen steken zodat niet alleen het CDA, maar de gehele maatschappij daar iets beter van was geworden? Misschien wel, maar het budget was hard nodig om ervoor te zorgen dat het CDA een goede positie kreeg en uiteindelijk in de regering belandde. Het was een investering op de lange termijn. 

Maar nu… Nu wil onder andere het CDA opheldering van het Afrikaanse land Rwanda. Politici zijn boos omdat het land besloten heeft de shirtsponsoring te verzorgen van de voetbalclub Arsenal, terwijl het land tegelijkertijd ontwikkelingshulp krijgt. Het lijkt een bijzondere samenwerking: een straatarm land dat geld steekt in een steenrijke voetbalclub. Maar is dit ook geen keuze voor de lange termijn? 

Arsenal heeft een mega bereik. In 2016 stond Arsenal op plek 6 wereldwijd als het gaat om verkochte shirts. Ruim 1,2 miljoen gingen er over de toonbank. En dit zijn slechts de officiële shirts, om over de replica’s nog niet eens te spreken. Arsenal heeft 37.927.920 volgers op Facebook, en ruim 11 miljoen volgers op Instagram. Dan hebben we het nog niet eens over de impact die de club heeft op haar achterban. Dit bereik kan een land als Rwanda goed gebruiken.

Het nemen van de beslissing voor deze sponsorcampagne moet super moeilijk zijn, want er is natuurlijk ook een andere kant. In Rwanda leeft 60% van de bevolking onder de armoede grens. Tóch kiest het land ervoor om een deel van hun geld te gebruiken voor de samenwerking met Arsenal. Geld wat de arme bevolking op korte termijn meer dan goed kan gebruiken. Rwanda kiest ervoor om in te zetten op de lange termijn en zo het land economisch te laten groeien. 

Er moet een structurele funding gevonden worden en Rwanda denkt dit in toerisme te vinden. Wist je dat Rwanda prachtige natuur heeft? Dat er berggorrila’s lopen? Dat er bijna geen corruptie is en dat de straten bijzonder schoon zijn vanwege een plastic verbod? Niet zo gek dus. Er lopen straks ruim 12 miljoen mensen rond met een shirt waarop staat ‘visit Rwanda’. Grote kans dat op heel korte termijn een groot deel van Europa een land in Afrika weet op te noemen waar je naar toe kunt op vakantie. Een reële scope op een flinke impuls van het toerisme en de economie dus. Een moeilijke beslissing maar één is zeker: een sponsorcampagne is een sterk reclamemiddel met een groot bereik.